Wywiad to popularna w internecie forma przekazywania informacji. Serwisy informacyjne, blogi, serwisy społecznościowe i inne tego typu strony są aż przepełnione wywiadami. Jakie jest ich założenie? Mają wyciągnąć od rozmówcy jak najwięcej informacji, takich, aby wzbudziły zainteresowanie czytelnika lub widza. Jest to to mówiąc prościej dialog między dwoma osobami, z tym, że rola jednej z nich ogranicza się głównie do zadawania pytań. Należy pamiętać, że dobrze napisany wywiad musi zaciekawić odbiorcę i przekazywać istotne informacje, lub ciekawe fakty z życia naszego rozmówcy. Inaczej nie ma szans na powodzenie. A więc, zadajmy sobie pytanie, jak napisać wywiad?
Nie jest to wbrew pozorom trudne, o ile zastosujemy się do paru zasad. Zacznijmy od tego, że aby w ogóle go napisać, musimy go uprzednio przeprowadzić. Żeby uniknąć kompromitacji, musimy przed przystąpieniem do wywiadu opracować cały jego plan. Co mam na myśli? Musimy ustalić o co będziemy pytać i w jakiej kolejności te pytania zadawać. Dobrze by było, gdyby pytania wyróżniały się na tle innych wywiadów i były ciekawe, a nie powtarzające się i nudne. Najlepiej spisać sobie je wszystkie w jednym miejscu. Jeśli chodzi o kolejność ich zadawania – powinniśmy rozpocząć wywiad od pytań najprostszych, najbardziej ogólnych stopniowo przechodząc do coraz trudniejszych, kończąc na tych, mających największe znaczenie. Powiedzmy, że udało się nam przeprowadzić ciekawy, oryginalny wywiad. Co dalej? Oczywiście musimy go gdzieś umieścić. Najczęściej będzie to strona internetowa. Również tutaj wszystko trzeba odpowiednio zaplanować. Zacznijmy od tytułu. Aby wywiad dobrze się „sprzedał” tytuł musi być swojego rodzaju przynętą. Dobrą taktyką jest umieszczenie w nim fragmentu odpowiedzi na jedno z pytań, najlepiej takiego fragmentu który może wydawać się ciekawy, a nawet kontrowersyjny. Następnie powinniśmy zająć się wstępem. Krótka notka o tym, kim jest nasz rozmówca, w jakim celu został przeprowadzony wywiad, w jakich okolicznościach itp. Następnie przechodzimy do części właściwej, czyli do samej rozmowy. Nic trudnego. Piszemy pytanie, a następnie odpowiedź. Przed treścią jednego i drugiego powinno się umieścić imię i nazwisko tego, kto wypowiada daną kwestię. I tak w kółko. Dobrze jest podczas spisywania wywiadu wyróżnić treść pytania, na przykład przez zastosowanie pogrubienia tekstu lub kursywy. Tekst będzie wtedy o wiele bardziej czytelny i przystępny dla odbiorcy. I to tyle. Jeszcze kilka wskazówek w ramach podsumowania:
1. Wywiad powinien być przeprowadzony jak najbardziej naturalnie. Nie może wydawać się sztuczny i robiony „na siłę”. Między pytaniami powinna mieć miejsce swobodna rozmowa. Jeśli wywiad będzie schematyczny (pytanie – odpowiedź), bardzo prawdopodobne jest, że będzie najzwyczajniej w świecie sztuczny i nieciekawy.
2. Powinniśmy zachować pełną kulturę – brak wulgaryzmów i języka zbyt kolokwialnego,
3. Ciekawe pytania o istotne sprawy – omijamy sprawy błahe, które nic nie wnoszą.
4. „Przynęta” w tytule – im bardziej chwytliwy tytuł, tym więcej odsłon zdobędzie wywiad.
I to wszystko. Powodzenia!